Hvad
Hvor
Hvornår

Gode råd

Billetter i gave

 

Din billet er ikke personlig. Du kan derfor sagtens give den i gave, selvom det er dit navn, der står på billetten. Kun ved få arrangementer vil der blive tjekket ID, dette vil være fremhævet på hjemmesiden.

Vær opmærksom på, at du, som køber, stadig er den juridiske ejer af billetten. Billetlugen kan derfor kun hjælpe køberen af billetten, hvis den er mistet, eller hvis der på anden måde opstår problemer.

Billethajer

Billetlugen bliver regelmæssigt kontaktet af billetkøbere, som er blevet snydt af billethajer. Billetkøberne har oplevet at betale en voldsom overpris for billetter, eller at købe billetter til udsolgte koncerter uden efterfølgende at modtage billetterne. Ofte oplever billetkøberne også, at det er svært eller umuligt at få deres penge tilbage. 

Det er ulovligt i Danmark at sælge billetter til overpris. Det fremgår af lov nr. 458 af 23. maj 2007 ”om videresalg af billetter til kultur- og idrætsarrangementer". Overtrædelse af loven straffes med bøde. Billetsalg til overpris strider endvidere mod Billetlugens salgs- og leveringsbetingelser. Det forhindrer dog ikke udenlandske firmaer og privatpersoner i at udbyde billetter til overpris. Det er eksempelvis lovligt i Holland.

En billethaj er ikke længere en skummel person, man møder udenfor spillestedet. Billethajer har udviklet sig til også at ligne etablerede, seriøse firmaer, der har en flot hjemmeside, hvor man som billetkøber føler sig godt behandlet. Billetlugen er blevet kontaktet af billetkøbere, der føler sig snydt og som har købt på en af følgende hjemmesider: Guloggratis, Viagogo, Euroteam.info og Worldticketonline.com. 

Billetlugen anbefaler, at man udelukkende køber billetter via en autoriseret billetformidler i Danmark. Arrangøren af det arrangement, du ønsker billetter til, vil altid henvise direkte til den eller de autoriserede billetformidlere. Hvis en koncert er udsolgt via de officielle salgssteder, er det desværre ofte for godt til at være sandt, at billetterne kan købes via andre kanaler.

Køber du billetter af privatpersoner eller af ikke-officielle billetformidlere, er du ikke garanteret, at billettens stregkode er gyldig, og i værste fald vil billetten ikke give adgang til arrangementet. Stregkodens gyldighed kan nemlig først verificeres ved scanning i indgangen til arrangementet. Billetlugen kan heller ikke ændre indehaverens navn på billetterne.

Hvis du alligevel vil løbe risikoen og købe billetter af en privatperson, anbefaler Billetlugen, at du udelukkende handler med personer, som du kender, eller på anden måde kan finde frem til igen, såfremt stregkoden på billetten er ugyldig, og du dermed ikke kom ind til arrangementet.

Hos Billetlugen kan du i langt de fleste tilfælde skrive dig på en venteliste til udsolgte arrangementer. Så bliver du kontaktet, såfremt Billetlugen skulle få flere billetter i salg.

Inden billetkøb og storsalg

Generelt om billetkøb

  • Brug altid kun billetlugen.dk’s ”knapper” og ikke din browsers. Du risikerer, at dine billetter går tabt, og at du kommer til at købe billetter til forkert dato, show, eller pladser.
  • Vær nøjagtig, når du indtaster dine betalingsoplysninger. Har du tastet forkert, vil din betaling blive afvist, og du kan i værste fald miste dine billetter.
  • Dit køb er ikke gennemført, før du har set skærmbilledet med din kvittering. Hvis du ikke ser dette skærmbillede, er dit køb ikke gennemført.
  • Din kvittering sendes også til dig på den e-mailadresse, du har opgivet. Kvitteringer udsendes i den rækkefølge, købene er gennemført. I perioder med høj belastning kan der derfor gå nogen tid, før e-mailen med din kvittering når frem. Har du ikke modtaget den indenfor 24 timer, bedes du kontakte Billetlugens Kundeservice på tlf. 70 263 267, da det kan være et tegn på, at dit køb ikke er gennemført korrekt.
  • Dobbelttjek altid din bestilling under ordreoversigten i købsprocessen for at se, om den er korrekt, eller om du er kommet til at klikke eller taste forkert et sted. Du kan klikke på +’et ud for dit valgte arrangement for at få udvidede detaljer, f.eks række- og sædenumre på din nuværende bestilling.

Via telefonen

Du kan også købe billetter via Billetlugens Kundeservice. Når du ringer ind, får du en plads i køen. Er der ikke plads til alle i køen, hører du en optaget tone. Læg røret på og prøv at ringe igen et par minutter senere. Vær opmærksom på, at det koster et ekspeditionsgebyr pr. ordre.

Hav dit kreditkort klar, da betaling finder sted med det samme.

Telefonnummeret til Billetlugens Kundeservice er: 70 263 267

FONA

De fleste af de arrangementer, som Billetlugen forhandler, kan købes i FONA. Vær opmærksom på, at det koster et ekspeditionsgebyr pr. ordre. Butikkerne kan have et begrænset antal billetter, og det kan derfor ske, at en butik må melde udsolgt, mens du stadig kan købe online. Ser du en meget lang kø foran en FONA butik, er det måske værd at overveje at købe billetter online eller via Billetlugens Kundeservice.

 

Særligt ved storsalg

Queue-IT

Ved storsalg benytter Billetlugen sig af Queue-IT, som er et online kø-system, der tildeler dig et kønummer som giver adgang til køb af billetter afhængigt af din placering i køen.

Køberne til storsalg bliver altså sluset ind til købsprocessen i mindre grupper for at undgå overbelastning på siden – som i sidste ende går ud over køberne selv.

Alle billetkøbere, der er på siden FØR salgsstart tildeles et vilkårligt kønummer. Alle billetkøbere, der kommer ind på siden EFTER salgsstart, bliver placeret i køen efter først-til-mølle princippet. Det synes vi, er mest fair.

Gør billetkøbsprocessen nemmere og hurtigere ved at følge disse tips:

  • Opret en profil på billetlugen.dk og vær logget ind, inden salget starter. Så slipper du for at taste og dobbelttjekke dine kontaktinformationer under selve købsprocessen.
  • Hav kun én fane/ét vindue med Billetlugen åben. Det er en unødig belastning af systemet og giver et forkert billede af hvor mange købere, der er i køen.
  • Klik kun én gang på hver knap. Systemet er presset, og svartiden kan derfor være længere end normalt.
  • Vær ikke kræsen med de pladser, du får tildelt. Der er mange i køen, og du får muligvis ikke tilbudt andre, hvis du trykker ”nej tak”. Gå derfor ikke tilbage for at tjekke for andre pladser.

Tidsbegrænsning online

Når du er i gang med et køb, reserverer du de pågældende sæder, så ingen andre kan købe disse pladser samtidig. På grund af den høje efterspørgsel, har vi lavet en tidsbegrænsning for handlens gennemførelse. Tidsbegrænsningen kan variere fra arrangement til arrangement, alt afhængig af hvilke informationer vi skal bruge fra dig. I gennemsnit har du dog ca. 10 min. til at gennemføre et køb. Overskrides denne tidsbegrænsning, bliver billetterne frigivet igen. På den måde sikrer vi, at flest muligt får chancen for at købe billetter.

Har du overskredet tidsbegrænsningen, bliver du nødt til at starte forfra, og der er dermed INGEN GARANTI for, at du kan få tilbudt de samme billetter igen. Vi anbefaler derfor, at du altid har dit kreditkort klar, når du indleder et køb på billetlugen.dk.

Flere forestillinger i en ordre

Det er muligt at samle flere arrangementer i en ordre, og dermed kun betale forsendelsesgebyr én gang.

Dette er dog kun muligt for udvalgte arrangører og kræver, at du køber billetter fra samme arrangør. Bestillingsknappen finder du ved trinnet ”Ordre oversigt” i købsprocessen.

Afbestillingsforsikring

Har du købt en billet, og vil du være sikker på at få dine penge igen, hvis du bliver syg og derfor ikke kan komme med til arrangementet?

Billetlugen tilbyder i samarbejde med Europæiske Billetforsikring afbestillingsforsikring på dine billetter. Det koster 6% af billettens pris (excl. gebyrer) at forsikre dine billetter. Når du køber billetter og tilvælger forsikring, tillægges den udregnede værdi automatisk din ordre. Er billetprisen eksempelvis 100 kr, koster det altså 6 kr. at forsikre den, eksklusive skadeforsikringsafgift til staten på 1,1%.

Afbestillingsforsikringen gælder bl.a.:

  •  Død eller akut opstået sygdom hos forsikrede, forsikredes familie eller ledsagere
  •  Brand eller indbrud i egen husstand umiddelbart inden arrangementets begyndelse
  •  Skilsmisse eller separation
  •  Arbejdsgivers uventede opsigelse mindre end 3 måneder til arrangementet finder sted
  •  Billetindehaveren ikke består en eksamen og skal til reeksamen.

Prisen er den samlede forsikringspræmie inklusiv skadeforsikringsafgift til staten på 1,1%.

OBS: Forsikringen dækker ikke, hvis du blot er blevet forhindret ifm. andre planer.

Billetlugen står udelukkende for salg af forsikringen. Alle spørgsmål om forsikringen kan rettes til Europæiske Billetforsikring på www.er.dk eller telefon 33 27 82 74

Læs de komplette forsikringsregler her.

Skadesanmeldelse finder du her (PDF), eller du kan anmelde skaden online på: www.europaeiske.dk/Anmeld-skade/.

Events on focus

Flere datoer
Tivolis Koncertsal / København V
4. februar
Vega / København V
Flere datoer
DR Koncerthuset / København S
24. april
NRGi Arena / Aarhus C
2. maj
Forum Copenhagen / Frederiksberg C
12. juni
Ådalen - Aarhus / Åbyhøj